A hárompontos biztonsági öv
Ma már minden szériában gyártott személyautó tartozéka a hárompontos biztonsági öv, amely milliók életét menti meg évente. Ahogyan annyi más találmány, ez is a repülőgépiparból érkezett az autóiparba, feltalálója pedig a legendásan biztonságos Volvo gépkocsik megalkotásában részt vevő Nils I. Bohlin volt.
A svéd feltaláló 1920. július 17-én született Svédországban, mérnökként pedig hosszú éveket töltött el a Saabnál, ahol annak repülőgépeket gyártó részlegénél foglalkoztatták. Részt vett a Saab harci repülőgépek katapultüléseinek fejlesztésében, ahol a tesztek eredményeinek figyelembevételével olyan heveder-rendszert fejlesztett ki, amely még az ülés kilövésekor felmerülő roppant erőhatások közepette is képes volt a pilóta életének, testi épségének megóvására.
Bohlin 1958-ban igazolt át a Volvóhoz, ahol a gépkocsik utasainak biztonságáért felelős berendezések kifejlesztését bízták rá. Ugyan jól tudta, hogy a legkedvezőbb megoldás erre egy olyan sokpontos öv lenne, mint amilyen a vadászgépekben is megtalálható, azzal is tisztában volt, hogy az nemcsak nagyon drága, de kényelmetlen is. Nekilátott hát egy kevéssé zavaró, azonban kellő biztonságot nyújtó öv kifejlesztésének. Az úgynevezett „medence-övről” hamar kiderült, hogy habár az utasokat az ülésben tartja egy balesetnél, nem tudja megakadályozni a felsőtest előre-hátra csapódását és a sérülések bekövetkezését, így Bohlin végül a ma hárompontos biztonsági öv tervével jelentkezett. Miután a tesztek bebizonyították, hogy találmánya működőképes a gyakorlatban is, a Volvo azonnal alkalmazni kezdte gyártmányaiban (eleinte még rendelhető extraként, majd minden modelljében), a feltalálót Amerikába küldték, hogy kellő reklámot csináljon találmányának és a svéd autógyár biztonságos termékeinek. Bohlin 1985-ig maradt a Volvo alkalmazásában, 2002-ben, nyolcvankét éves korában érte őt a halál Ramfallban; találmánya később általánossá, sőt, sztenderddé vált, a becslések szerint évente milliónyi alkalommal ment meg életeket, vagy előz meg súlyos sérüléseket – persze csak akkor, ha az utasok használják…
nembulvar.hu/
Szalkai Tamás
|