svedorszagrolminden
BlogPlusz
Friss bejegyzések
A blogban még nem található bejegyzés.
Friss hozzászólások
Még nincs hozzászólás.
Archívum
A blogban még nem található bejegyzés.
 
Képek.
 
Svéd színészek
 
Ünnepek
 
Munkavállalás és letelepedés
 
Sport
 
Híres emberek
 
Utazóknak
 
Érdekesség Svédországról
 
Svéd könnyűzene
 
Gasztronómia
 
Svédország
 
Hírek Érdekességek
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számok
Indulás: 2016-01-23
 
A SAAB repülőgépgyár története

A Saab története a harmincas évek közepén kezdődött. A svéd kormány a háború veszélye miatt eldöntötte, hogy önálló svéd hadiipart hoz létre. Ennek során jött létre a Saab, amely cég ma is meghatározója a svéd nemzetgazdaságnak.

 

1937. április 2-án az új cég Svenska Aeroplan AB, későbbiekben SAAB néven jegyezték be hivatalosan Trollhättanban. Ebben az évben a cég megegyezett az linköpingi ASJ-vel ( AB Svenska Järnvägsverkstäderna), hogy a jövőben megrendeléseket ad a repülési részlegnek az ASJA-nak. 1938-ban a SAAB befejezte az új gyárának építését Trollhättanban és tárgyalásokat kezdett a Ju-86K licencének megvásárlásáról. A tárgyalások sikert hoztak, és a SAAB megkezdte a bombázók gyártását, amit a Svéd Légierőben B3 típusnévvel láttak el. Az ASJA az amerikai Northrop 8A-1, egymotoros vadászbombázót kezdi licencben gyártani, B5 néven.

 

 

A Ju-86 K, azaz a B-3 bombázó

 

1939-ben mind két cég, az ASJA és a SAAB pályázott egy felderítő repülőgép építésére a Svéd Légierő számára. Bár a megrendelés megérkezett  az ASJA-hoz ennek a cégnek atevékenységét gyakorlatilag átvette a SAAB 1939 elején. Így az Aircraft 17-et kizárólagosan a SAAB gyáré lett. A Saab 17 első repülésére 1940. május 18-án került sor. Összesen 322 darabot építettek a Saab17 típusból. A cég következő tervezése, a kétmotoros közepes bombázó gép a Saab18, amiből több mint kettőszáz épült. Első repülése 1942. június 18-án történt.

 

 

A SAAB 17 kötelék

 

 

SAAB 18 gépek a levegőben

 

1943. júliusában egy korszakalkotó kialakítású repülőgép gurult ki a SAAB gyárából. Az Aircraft 21 vagy Saab 21  elfogó vadász, érdekessége a kéttörzsű, két függőleges vezérsíkú kialakítás volt. A típus először 1943. július 30-án emelkedett a levegőbe.

 

 

SAAB 21

 

A cég 1944-ben belépett a civil repülőgép piacra is. Első repülőgépe egy kétmotoros szállítógép volt, a SAAB 90 Scandia. A kereskedelmi repülés debütálása mellett fontos esemény, hogy ebben az évben készült el az egymotoros oktató és túra gépük a SAAB 91 Safir. Nagy nemzetközi sikernek örvendett a típus. 322 darab Safirt adtak el a világ huszonegy országába.1945-ben megkezdik a sugárhajtású gép, a J21 tervezését a cég szakemberei. 1947-ben folyamatosan tökéletesítik a J-21-es sugárhajtású vadászgépet, miközben készül a bombázó változat, a J-21A-3 is. A típus 1947 májusában debütál. A gép sikeressége legjobban azon mérhető, hogy közel háromszáz darabot gyártottak a Svéd Légierő részére, ahol 1954. júliusáig állt szolgálatban. A J21R típus még 1957. április 4.-ig repült svéd színekben.

 

 

J 21R

 

1948-ban történt a J29 Tunnan sugárhajtású vadászgép első fölszállása. Az érdekes kialakítású gép a legmodernebb technológiákkal készült és az első nyugat-európai deltaszárnyú vadászgép. A profi tervezési és kivitelezési munkáknak köszönhetően a repülő első verziójának maximális sebessége 1035 km/h volt, így érdekes becenevet kapott, a Flying Barrel, azaz repülő puskacső. A repülő 1954-ben és 1955-ben is két sebességi világrekordot állított be.

 

 

J29, a repülő puskacső

 

1948 végén a Svéd Légierő egy több feladatú gép tervezését irányozta elő. Ez egy nagy teljesítményű, egy hajtóműves, kétüléses repülőgép, amelynek fő feladata a földi csapásmérés, a felderítés és az éjszakai támadás. Ez a gép nem más, mint a SAAB 32 Lansen, amely az első „weapons system” , azaz többfeladatú repülőgép a Svéd Légierőben. A Lansen nyitotta meg az utat a SAAB repülőgépek elektronikai korszakába. 1949-ben születik meg a döntés a Draken kifejlesztéséről. 1952. november 2.-án emelkedett először levegőbe a Lansen, amely gép elég hosszú karriert mondhat magáénak. A repülő 1997-ig állt szolgálatban a Svéd Légierő kötelékében. A gyár 449 darabot épített belőle. Ez volt az első elektronikával felszerelt katonai repülőgép, amit a SAAB gyártott. A Lansenben már található navigáció és célzó rendszer, robotpilóta, ellenőrző rendszerek valamint a gép alkalmas volt az első generációs rakéták hordozására, indítására.

SAAB 32 Lansen

 

1955-ben már javában folytak a J35 Draken repülési tesztjei. A repülőgép aerodinamikai újdonsága a dupla deltaszárny. Ezzel a kialakítással alkalmas lett a vadászgép a 2 Mach sebesség elérésére, ami az év végén sikerült is.

 

 

A Draken kísérleti változata a SAAB 210

 

A sikeres repülési tesztek után 1959-ben állt szolgálatba a J-35A Draken a Svéd Légierő csapatainál. A típusból összesen öt verzió készült beleértve a J-35F-et, amely már minden időjárási körülmények közötti feladat-végrehajtásra is alkalmas volt műszerei, segítségével. A Drakenből 1955 és 1972 között 612 darabot gyártottak, ebből 87 darab került exportra. Az egyik Svédországban szolgált repülőgép a Keceli Haditechnikai Parkban található.

 

 

J-35 Draken Kecelen

 

A hatvanas évek elején a Svéd Légierő elhatározta, hogy repülőgép rendszereket hozz létre. Ez annyit tesz, hogy azonos típusú repülőgépet használ a vadász, a támadó és a felderítő feladatok végrehajtására. Ezt a tervet a kormány pozitívan fogadta, és 1961decemberében megkezdték a 37-es Repülőgép Rendszer, azaz a Viggen fejlesztését. Az alap az AJ 37 támadó típus lett, amit követett az S 37 felderítő, majd a JA 37 vadász.

 

 

JA 37 Viggen

 

A Viggen első repülésére 1967. február 8-án került sor. Ebben az évben egy másik típus is debütált. Júliusban pilóta növendékek kezdték meg tréningjüket az új oktató géppel az Sk-60-al. A gép tervezése 1960-ban kezdődött, 1962-ben keresztelték el a gépet az Sk-60 névre, majd az első felszállás 1967-ben történt. A típus azóta is megbízhatóan üzemel a Svéd Légierőnél. A jelenleg Gripen képzésen lévő magyar pilóták is tíz órát repültek ezzel a típussal elsajátítva a svéd repülési eljárásokat.

 

SAAB Sk-60

 

1971. június 21-én adták át az első Viggent a Svéd Légierő részére. A Viggen az egyik legsikeresebb terméke a SAAB-nak. 329 épült, vadász, felderítő, támadó illetve oktató változatban a típusból.

 

A hetvenes évek végén újabb kihívás várt a cég mérnökeire. A Viggen család utódját kellett megalkotni. A Svéd Katonai Beszerzési Hivatal több lehetőség közül mérlegelt. A Viggen drága fejlesztési költségei miatt külföldi vadászgép vásárlása volt az első lehetőség. Szóba jött az F-16 és az F/A-18 típus is. Végül a helyi lobbi miatt a JAS csoportot alkotó SAAB, Ericsson és Volvo kapta meg a lehetőséget, hogy kifejlesszen egy sokoldalú felhasználású vadászgépet. Az előzetes tervek alapján 1982. júliusába a Svéd Parlament pozitív döntés hozott. Harminc darab JAS-39 Gripen vadászgépet rendelt.

 

A negyedik generációs vadászgép

 

A SAAB nemcsak vadászgépeivel ért el eredményeket. 1980. január 25-én az amerikai Fairchilddal bejelentették elhatározásukat egy regionális kéthajtóműves utasszállítógép megépítésére, amely harminc utast tud szállítani. Ez a repülőgép lett a Saab-Fairchild SF-340. A gép prototípusa először 1983. január 25-én szállt fel. A sikeres tesztrepülések után a svájci Crossairnél állt először szolgálatba az SF-340. Az első eladásokat továbbiak követték. 1999-ig, a repülő gyártásáig a világ negyven légitársasága vásárolt közel négyszáz repülőgépet.

 

 

SF-340 svájci színekben

 

Az SF-340 típusú gépet nemcsak utasszállítógépként használták. A Svéd Légierő Tp 100 Argus néven üzemelteti szállító és légtérellenőrző feladatokra.

 

 

Tp 100 Argus

 

1987. április 26-án ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját a SAAB. Mi is lehetett volna a legmegfelelőbb ajándék ezen a nagy ünnepen. Az első JAS-39 Gripen nyilvános kigurulása, azaz a roll-out. Az SF-340 eladási sikerein felbuzdulva további utasszállítógép gyártását tervezte a cég. 1988. december 15-én mutatták be új repülőgépüket, a Saab 2000-et. A repülő utazási sebessége 670 km/h, hatósugara több mint 2000 km.

 

 

A negyedik generációs vadászgép 1988. december 9-én emelkedett magasba először. A Gripent Stig Holström, a SAAB fő berepülő pilótája repülte.

 

 

A Gripen első felszállása

 

A következő évben a Viggenek modernizálására került sor. Az első módozatú JA 37 jelzésű vadászgépeket alakították át D verzióvá, modernizálták a kommunikációs berendezéseket és a fegyver rendszereket, amelyek így már nagyon hasonlítottak a Gripenére.  1992-ben a kormány további Gripeneket, 110 darabot rendelt a SAAB-tól. A második szériás gépekből 94 darab együléses és 16 darab kétüléses gép gyártására kötöttek megállapodást. Ebben az évben látogatott először Gripen a Svéd Légierő egyik bázisára. A F7 ezred satenasi bázisa nem véletlenül volt az első úti célja az új vadászgépnek. Itt alakult meg az első két svéd Gripen század, akik első üzemeltetői a típusnak. 1993-ban a csapatpróbák után adták át az első repülőgépet a légierőnek. A SAAB a JAS-39 repülőgépet nemcsak a hazai légierőnek szánta. Export céljai is voltak vele. Céljai könnyebb eléréséhez 1995-ben csatlakozott Európa egyik legnagyobb katonai beszállítójához a British Aerospace-hoz.

 

 

JAS-39 Gripen

 

A negyedik generációs vadászgép 1996-ban kezdte meg csapatszolgálatát Satenasban az F7 ezrednél. Az export megrendelésekre se kellett sokat várni. 1998-ban Dél-Afrika 28 darab Gripent rendelt. A megrendelők sorát hazánk és Csehország folytatta valamint jelenleg is több országgal folytatnak tárgyalásokat a SAAB és a British Aerospace szakemberei.

 

.jetfly.hu

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?